Blog

Τηλεργασία και στάση σώματος: Τί να προσέχουμε;

Τηλεργασία

Το θέμα taboo των τελευταίων μηνών-η τηλεργασία. Μπήκε στις ζωές μας ως αναγκαίο καλό, σωστά διαβάσατε… Καλό! Ειδικά, όταν σχετίζεται με θέματα προστασίας και πρόληψης. Όπως οτιδήποτε στη ζωή, όμως, έτσι και στη συγκεκριμένη περίπτωση η τηλεργασία μας αποκαλύπτει με το πέρασμα των μηνών και το κακό της πρόσωπο. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εργάζονται από το σπίτι χρησιμοποιώντας  υπολογιστή, επιτελώντας τα καθήκοντά τους τώρα σε καναπέδες, κρεβάτια, τραπέζια κουζίνας ή και στο πάτωμα. 

Η εργασία σε μη εργονομική στάση για λίγες ημέρες δεν θα προκαλέσει επίμονο μυοσκελετικό πόνο, αλλά όταν η στάση του σώματος είναι επιβαρυντική για καιρό και η γενική κινητικότητα περιορισμένη, αυτό αρχίζει να έχει επιπτώσεις στο σώμα και την ψυχολογία. Η πολύωρη εργασία μπροστά στον υπολογιστή επιβαρύνει με κόπωση και στρες τους μύες της ωμοπλάτης, του αυχένα και της μέσης.

Η καθιστική εργασία στον υπολογιστή δημιουργεί σφιγμένους και ανελαστικούς μύες  λόγω της μη ισορροπημένης κατανομής του βάρους στη σπονδυλική στήλη. Η κόπωση και η ένταση της εργασίας δημιουργεί κουρασμένους και αδύναμους μύες λόγω υπερβολικής χρήσης. Άτομα που κάνουν εντατική δουλειά στον υπολογιστή, οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας και εκείνοι που έχουν προϋπάρχοντα προβλήματα στην πλάτη και στον αυχένα επηρεάζονται περισσότερο.

Πόνος στην  μέση, την πλάτη και τον αυχένα: Είναι το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που σχετίζεται με την εργασία. Αυτό οφείλεται στο ότι η  σπονδυλική  στήλη δεν είναι ευθυγραμμισμένη καθώς  είτε εκτείνεται ο λαιμός  και οι ώμοι προς τα εμπρός  είτε η πλάτη δεν είναι ίσια με αποτέλεσμα να φορτίζονται  διαρκώς οι μύες και οι μαλακοί ιστοί, αλλά και η σπονδυλική στήλη. 

Ενοχλήσεις  στον ώμο, τον αγκώνα και τον καρπό:  Πιθανόν η θέση του χεριού να είναι σε λάθος γωνία ή να δέχεται επιπλέον βάρος ο καρπός  ή το χέρι να είναι υπερβολικά σφιχτό κατά την εργασία  με το πληκτρολόγιο και το ποντίκι. Οι επαναλαμβανόμενες  κινήσεις όπως το έντονο γράψιμο στο πληκτρολόγιο, προκαλούν  κόπωση και οι τένοντες μπορεί να φλεγμαίνουν. Η κακή στάση του σώματος, ιδίως με τους ώμους να κυρτώνουν μπροστά έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση της ροής του αίματος προς τα χέρια και αυτό μπορεί να προκαλεί πόνο ή μούδιασμα.

Αρθρογραφία Σουζάνα Λουκογιαννάκη

Ενοχλήσεις στα κάτω άκρα: Κράμπες, πόνοι και μουδιάσματα μπορεί να οφείλονται στην νευροαγγειακή συμπίεση  από την πολύωρη καθιστή θέση. 

Ενοχλήσεις στα μάτια:  Κόπωση στα μάτια και πονοκέφαλος μπορεί να οφείλονται στην απόσταση από την οθόνη και τις ρυθμίσεις φωτεινότητας της οθόνης.

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο καναπές είναι το χειρότερο μέρος εργασίας. Μπορεί να φαίνεται σαν το πιο άνετο μέρος στην αρχή, αλλά μετά από λίγο αρχίζουν να κυρτώνουν οι ώμοι και να γέρνει το κεφάλι μπροστά. 

Αυτό που άμεσα βελτιώνει την κατάσταση είναι ένα γραφείο με καρέκλα που είναι ρυθμιζόμενη, η  χρήση υπολογιστή με εξωτερικό εξοπλισμό (όπως πληκτρολόγιο ή ποντίκι) και η εργονομία δηλαδή οι σωστές αποστάσεις  από την οθόνη, το πληκτρολόγιο και το ποντίκι,  η ρύθμιση της καρέκλας στο σωστό ύψος, ο άνετος χώρος για τα πόδια ή η χρήση υποποδίου και οι σωστές ρυθμίσεις φωτεινότητας στην οθόνη του υπολογιστή. Τα συχνά διαλλείματα για ασκήσεις αποφόρτισής και χαλάρωσης κάνουν τη διαφορά. Μια μελέτη του 2014 διαπίστωσε ότι η δημιουργία εργονομικών συνθηκών εργασίας στο γραφείο όχι μόνο μείωσε τα μυοσκελετικά προβλήματα και τα προβλήματα όρασης, αλλά ενίσχυσε την ψυχολογία και τη θετική διάθεση των εργαζομένων. 

Ένα πρόγραμμα άσκησης  που περιλαμβάνει διατάσεις  και ενδυνάμωση του κορμού, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, κρίνεται απαραίτητο ώστε  το σώμα να είναι ανθεκτικότερο στις φορτίσεις από την καθιστική εργασία και με λιγότερο στρες.  Ένα πρόγραμμα συνεδριών φυσικοθεραπείας ίσως είναι πλέον εφικτό χρονικά, αφού δεν χάνεται  χρόνος στις μετακινήσεις προς την εργασία. Η αντιμετώπιση του πόνου, τα προγράμματα ασκήσεων, η ενημέρωση και η εκμάθηση εργονομίας από έναν φυσικοθεραπευτή,  αποκαθιστά και προλαμβάνει τις φθορές από την πολύωρη καθιστική εργασία (μελέτη Wahlström ,2005).

Top