9 αλήθειες για την αντιμετώπιση της τενοντίτιδας!

Πολλά είναι τα ερωτηματικά των ασθενών για την τενοντίτιδα. Συχνά τα επώδυνα περιστατικά επιμένουν ή επανεμφανίζονται με αποτέλεσμα να κατατάσσεται η τενοντίτιδα ή τενοντοπάθεια στις παθήσεις που ταλαιπωρούν και κουράζουν. Υπάρχουν, όμως, μερικές αλήθειες που θα πρέπει να κατανοούμε.

#1. Η τενοντίτιδα δε βελτιώνεται με την ξεκούραση, απλώς συμβάλει στην παροδική υποχώρηση του πόνου, ο οποίος, όμως, και επιστρέφει όταν επανέλθετε στις φυσικές σας δραστηριότητες. Αυτό συμβαίνει, διότι η ξεκούραση από μόνη της δεν συμβάλει με κάποιο τρόπο στην αύξηση της αντοχής των τενόντων. 

#2. Η τενοντίτιδα μπορεί να προκληθεί από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Κύριος παράγοντας θα μπορούσε να είναι μια ξαφνική αλλαγή σε ορισμένες δραστηριότητες – αυτές οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν: 1) εκείνες που απαιτούν την αποθήκευση ενέργειας στους τένοντες (δηλαδή περπάτημα, τρέξιμο, άλμα) και 2) φορτία που συμπιέζουν τον τένοντα. Μερικοί άνθρωποι έχουν προδιάθεση λόγω της κατασκευής του σώματός τους (π.χ. κακή μυϊκή ικανότητα ή αντοχή) ή λόγω οργανικών παραγόντων (π.χ. ηλικία, εμμηνόπαυση, αυξημένη χοληστερόλη, αυξημένη ευαισθησία στον πόνο κ.λπ.). Τα άτομα με προδιάθεση μπορεί να αναπτύξουν πόνο στον τένοντα ακόμη και με μικρές αλλαγές στη δραστηριότητά τους.

#3. Η άσκηση είναι η πιο τεκμηριωμένη θεραπεία για την τενοντίτιδα – στους τένοντες πρέπει να ασκείται πίεση προοδευτικά, έτσι ώστε να μπορούν να αναπτύξουν μεγαλύτερη ανοχή στα φορτία πίεσης που πρέπει να αντέξει ένα άτομο στην καθημερινή του ζωή. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων (αλλά όχι σε όλες) η τενοντίτιδα δε θα βελτιωθεί χωρίς αυτό το πολύ σημαντικό κίνητρο.

#4. Η τροποποίηση του φορτίου πίεσης είναι σημαντική για τη διευθέτηση του πόνου στον τένοντα. Αυτό συνεπάγεται συχνά μείωση (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) του υπερβολικού φορτίου πίεσης στον τένοντα, το οποίο προκαλεί συμπίεση και αποθήσευση ενέργειας. 

#5. Η τενοντίτιδα σπάνια βελτιώνεται μακροπρόθεσμα με μόνο παθητικές θεραπείες όπως μασάζ, θεραπευτικό υπέρηχο, ενέσεις, θεραπεία με κρουστικά κύματα κ.λπ. Η άσκηση είναι συχνά το κλειδί για την βελτίωση και οι παθητικές θεραπείες είναι συμπληρωματικές. Ιδιαίτερα θα πρέπει να αποφεύγονται οι πολλαπλές ενέσεις, καθώς αυτό συχνά αποφέρει λιγότερα επιθυμητά αποτελέσματα.

#6. Η άσκηση θα πρέπει να εξατομικεύεται και να διαμορφώνεται αναλόγως τον πόνο που αισθάνεται το κάθε άτομο. Θα πρέπει να υπάρξει προοδευτική αύξηση του φορτίου πίεσης, ώστε να καταστεί δυνατή η αποκατάσταση της λειτουργίας, αλλά και η μείωση του πόνου.

#7. Η τενοντίτιδα αποκρίνεται πολύ αργά στην άσκηση. Πρέπει να έχετε υπομονή, να βεβαιωθείτε ότι η άσκηση που επιλέξατε είναι η σωστή για εσάς και ότι την εκτελείτε σωστά, αλλά και να μην υποκύψετε στον πειρασμό για «συντομεύσεις» όπως ενέσεις και χειρουργική επέμβαση πριν αυτές κριθούν απολύτως αναγκαίες.

#8. Αν και υπάρχουν κάποια φλεγμονώδη βιοχημικά στοιχεία και κύτταρα, τα οποία εμπλέκονται στην πάθηση των τενόντων, παρόλα αυτά η τενοντίτιδα δε θεωρείται μια κλασική φλεγμονή. Τα αντιφλεγμονώδη μπορεί να βοηθήσουν, εάν έχετε πολύ υψηλά επίπεδα πόνου, αλλά δεν είναι σαφές ποια επίδραση έχουν στα πραγματικά κύτταρα και την παθολογία.

#9. Το γεγονός, ότι δεν έχετε εμφανίσει πόνο δε σημαίνει απαραίτητα, ότι δεν πάσχετε από τενοντίτιδα. Επίσης, σε περίπτωση που σας έχουν ενημερώσει, ότι η κατάστασή σας είναι «σοβαρή τενοντοπάθεια», αυτό δε σημαίνει απαραίτητα, πως δε θα βελτιωθεί.

η φυσικοθεραπεια και ο βελονισμοσ μπορουν να βοηθησουν στην θεραπεια της τενοντιτιδασ
αντιμετώπιση τενοντίτιδας ώμου

Ο συνδυασμός της φυσικοθεραπείας και του βιοϊατρικού βελονισμού λειτουργεί ως μια αποτελεσματική και ασφαλής φυσική προσέγγιση στη θεραπεία της τενοντίτιδας.

Ο συνδυασμός της άσκησης με την εστιασμένη δονητική διέγερση κάνει ταχύτερη την ανταπόκριση στην άσκηση και η βελτίωση είναι μακροπρόθεσμη.

Αντιμετωπίζοντας το αίτιο που προκαλεί αυτή τη συνεχή ενόχληση, είναι δυνατό να επιτευχθεί αντιμετώπιση του πόνου και σημαντική βελτίωση στην καθημερινότητα και τη λειτουργικότητα.

Ο συνδυασμός κινησιοθεραπείας και εστιακής δόνησης

Σε μελέτη που αξιολόγησε την αποτελεσματικότητα του δονητικού ερεθίσματος στη θεραπεία του οξέος ή χρόνιου μυοσκελετικού πόνου διαφορετικής προέλευσης, τα αποτελέσματα στην αντιμετώπιση του πόνου που προερχόταν από διαγνωσμένη τενοντίτιδα ήταν εξαιρετικά θετικά.

Ο συνδυασμός της άσκησης με την εστιακή δόνηση κάνει ταχύτερη την ανταπόκριση στην άσκηση και η βελτίωση είναι μακροπρόθεσμη. Τα αποτελέσματα της θεραπείας έχουν αξιολογηθεί μέσω της VAS (Visual Analogic Scale) στην αντίληψη του πόνου. Στο 70% των ασθενών παρατηρήθηκε μείωση στην αντίληψη του πόνου. Το πιο αποτελεσματικό πρωτόκολλο, με μακροχρόνια αποτελέσματα, περιλαμβάνει συχνότητα μεταξύ 50 και 200 ​​Hz, που εφαρμόζεται για 25-45 λεπτά.

Παρακαλούμε λάβετε υπόψη σας, ότι τα παραπάνω συνιστούν γενικές αρχές και υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες μέθοδοι αντιμετώπισης, συμπεριλαμβανομένων των ενέσεων και της χειρουργικής επέμβασης είναι κατά περίπτωση κατάλληλες για τη διαχείριση της τενοντίτιδας.

αναφορές:https://www.physio-network.com/blog/9-tendinopathy-truths-you-must-know/

Pain alleviation by vibratory stimulation: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6333660/

Γνωρίζετε ότι:

Ο συνδυασμός της φυσικοθεραπείας και του βιοϊατρικού βελονισμού μπορεί να βοηθήσει σε ένα ευρύ φάσμα μυοσκελετικών και νευρολογικών διαταραχών καθώς και στην αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου.

Η Σουζάνα Λουκογιαννάκη εξηγεί πως συνδυάζεται η φυσικοθεραπεία και ο βιοϊατρικός βελονισμός