Blog

Στρες: Ασκήσεις αναπνοής για την αποφυγή του!

Ο γρηγορότερος τρόπος για την ανακούφιση από το στρες  είναι μια  βαθιά αναπνοή. Αναπνέοντας ήρεμα και βαθιά είναι και ένας πολύ καλός τρόπος για να τονωθεί το φρενικό νεύρο ώστε να προκληθεί άμεσα μια κατάσταση ηρεμίας.

Υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η διαφραγματική αναπνοή ή αλλιώς κοιλιακή αναπνοή, βελτιώνει τη λειτουργία των πνευμόνων. Το διάφραγμα, ο κύριος εισπνευστικός μυς, νευρώνεται από το φρενικό νεύρο και αιματώνεται από τις άνω και κάτω φρενικές αρτηρίες.  Έχει αποδειχθεί ότι οι ασκήσεις διαφραγματικής αναπνοής βελτιώνουν την ικανότητα αναπνοής σε ασθενείς με πνευμονική ίνωση και την ικανότητα να περπατούν μεγαλύτερες αποστάσεις σε άτομα με χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ).

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα συναισθήματα φόβου και άγχους, μας αναγκάζουν να αναπνέουμε γρηγορότερα και να αισθανόμαστε δύσπνοια, χωρίς να υπάρχει κάποιο παθολογικό αίτιο. Η εξάσκηση της διαφραγματικής αναπνοής είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος διαχείρισης αυτών των συμπτωμάτων.

Διαφραγματική αναπνοή για την καλή υγεία των πνευμόνων!

Μια συνήθεια τακτικής εξάσκησης της διαφραγματικής αναπνοής, μέσω της αυξημένης έκτασης των πνευμόνων και της ενδυνάμωσης των αναπνευστικών μυών, μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του αερισμού, δηλαδή την ικανότητα του πνεύμονα να παρέχει οξυγόνο στο σώμα.

Οι ασκήσεις αναπνοής εκτός από την αύξηση αερισμού, βοηθούν στη μείωση του στρες. Παίρνουν λίγο χρόνο και δεν απαιτούν εξοπλισμό. Με την εξάσκηση, μειώνεται ο καρδιακός ρυθμός και η αρτηριακή πίεση, βελτιώνεται η λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και προάγεται ο ήρεμος ύπνος.

Η διαφραγματική αναπνοή χρησιμοποιείται σαν μέθοδος αναπνευστικής φυσικοθεραπείας και είναι κάτι που μπορεί κάποιος εύκολα να το διδαχθεί. Πρακτικά πρέπει να επιβραδυνθεί και να βαθύνει η αναπνοή, εισπνέοντας από τη μύτη και επεκτείνοντας πλήρως την κοιλιά. Αρχικά, η πιο βολική θέση για να εκπαιδευθεί κάποιος μόνος του είναι ξαπλωμένος.  Είναι, βέβαια, πιο εύκολο η εκπαίδευση της διαφραγματικής αναπνοής να γίνει από ένα φυσικοθεραπευτή  ή συμμετέχοντας σε ομαδική άσκηση, η οποία έχει σαν βάση το συντονισμό της αναπνοής με την κίνηση, όπως Aikido, Pilates, Qi Gong και Γιόγκα.

Έρευνα από το “Autonomic Neuroscience” δείχνει τη θετική επίδραση στη δραστηριότητα του φρενικού νεύρου που έχει ο βελονισμός, η οποία επιφέρει μία αίσθηση χαλάρωσης του σώματος και εμβάθυνσης της αναπνοής. Ο βελονισμός συνδυάζεται σχεδόν πάντα στην παραδοσιακή κινέζικη ιατρική με τις ασκήσεις Qi Gong.

Η διαφραγματική αναπνοή χρησιμοποιείται στην αναπνευστική φυσικοθεραπεία για ανάρρωση από αναπνευστικές παθήσεις και συνίσταται για την ανάρρωση από Covid-19.  Καναδοί ερευνητές εξέδωσαν πρόσφατα οδηγίες με αναπνευστικές ασκήσεις   και προτείνουν ότι οι ασθενείς πρέπει να ασκούνται μία έως τρεις φορές την ημέρα για έως και 10 λεπτά κάθε φορά. Οι συστάσεις ανάρρωσης από Covid-19 που αναπτύχθηκαν από ειδικούς αποκατάστασης στο Πανεπιστήμιο Loma Linda στην Καλιφόρνια περιλαμβάνουν αυτές τις ασκήσεις αναπνοής. Προτείνουν στα άτομα που αναρρώνουν από το Covid-19 να ξεκινούν τις ασκήσεις διαφραγματικής αναπνοής, όταν δε χρειάζονται πλέον οξυγόνο ή όταν η σοβαρή δύσπνοιά τους έχει μειωθεί.

Top