Τραυματισμοί στο tennis και η αντιμετώπισή τους!

Είναι βέβαιο, πως το τένις είναι ένα απαιτητικό άθλημα που χρειάζεται συντονισμό, συγκέντρωση και πολύ καλή φυσική κατάσταση για να τρέξετε, να πάρετε την απαραίτητη θέση, να κάνετε άλμα και να χτυπήσετε τη μπάλα. Λόγω αυτών των απαιτήσεων, οι ασκήσεις αντοχής, ευλυγισίας και μυϊκής ενδυνάμωσης είναι σημαντικές για την πρόληψη των τραυματισμών.

Ορισμένοι τραυματισμοί στο τένις μπορεί να συνιστούν τυχαία περιστατικά (όπως εκείνοι που είναι αποτέλεσμα πτώσης κ.λπ.). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλοι οι παίκτες του τένις πρέπει να έχουν μια βασική κατανόηση των πρώτων βοηθειών. Ωστόσο, οι περισσότεροι τραυματισμοί μπορούν να ελαχιστοποιηθούν ή να προληφθούν πλήρως με την κατάλληλη προετοιμασία, τεχνική, τον κατάλληλο εξοπλισμό και την έγκαιρη αναζήτηση κατάλληλης βοήθειας για επίμονες και επώδυνες καταστάσεις.

Οι πιο συχνοί τραυματισμοί που σχετίζονται με το τένις είναι:

  • Κάκωση του πετάλου των στροφέων του ώμου – τενοντίτιδα ώμου
  • Επικονδυλίτιδα αγκώνα – Tennis Elbow 
  • Καταπόνηση του καρπού
  • Πόνος στην πλάτη – μέση
  • Πόνος στο γόνατο
  • Κάκωση αχίλλειου τένοντα – γαστροκνήμιος
  • Διάστρεμμα στον αστράγαλο
  • Κάκωση δαχτύλου του ποδιού – Tennis toe

Τενοντίτιδα από περιστροφική κίνηση

Το πέταλο στων στροφέων του ώμου αποτελείται από μύες και τένοντες που προέρχονται από την ωμοπλάτη και συνδέονται με το βραχιόνιο οστό. Αυτοί οι μύες και οι τένοντες επιτρέπουν στον ώμο να κινείται προς πολλές κατευθύνσεις. Ως αποτέλεσμα της υπερβολικής χρήσης, μπορεί να αναπτύξετε τενοντίτιδα ή φλεγμονή των τενόντων.

Τενοντίτιδα ώμου

Η τενοντίτιδα του στροφικού πετάλου στους αθλητές του τένις είναι συνήθως αποτέλεσμα υπερβολικού service. Αυτό είναι πιο πιθανό να συμβεί εάν κρατάτε το χέρι σας σε γωνία 90 μοιρών από το πλάι σας ενώ “σερβίρετε”. Μια αλλαγή στην τεχνική σας, αυξάνοντας τη γωνία μεταξύ του βραχίονα και του πλαϊνού μέρους του σώματός σας σε περισσότερο από 90° (ιδανικά 135°) θα μειώσει την πιθανότητα τραυματισμού του περιστροφικού πετάλου σας.

Tennis Elbow (επικονδυλίτιδα)

Εμφανίζεται στους τένοντες που συνδέουν τους μύες σας στις στρογγυλεμένες προεξοχές του οστού στο εξωτερικό του αγκώνα (τον πλάγιο επικόνδυλο). Επηρεάζει τους μύες που χρησιμοποιείτε για να πιάνετε, να στρίβετε και να μεταφέρετε αντικείμενα με το χέρι σας. Ο πόνος που προκύπτει μπορεί να γίνει αισθητός στον αγκώνα κατά την κίνηση του καρπού ή το χεριού.

Η συμβουλή που θα δίναμε για τη θεραπεία αυτών των παθήσεων είναι ξεκούραση και χρήση πάγου για τις πρώτες 24 έως 48 ώρες μετά την οξεία έναρξη του πόνου. 

Ο φυσιοθεραπευτής σας θα σας συμβουλεύσει εάν ένα στήριγμα για την προστασία των μυών θα βοηθήσει στην επούλωση σας ή εάν τα συμπτώματα επιμένουν, να επισκεφθείτε το γιατρό σας. Ακόμη, σε περίπτωση που επανεμφανιστούν μόνο όταν επιστρέψετε στο παιχνίδι, ίσως αξίζει να επανεξετάσετε την τεχνική με την οποία παίζετε. Κάτι τέτοιο μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή υποτροπής.

Καταπόνηση του καρπού

Οι καταπονήσεις του καρπού φαίνεται να σχετίζονται με τη χαλαρή λαβή. Η καλύτερη θέση λαβής για την αποφυγή τραυματισμών στον καρπό και τον αγκώνα είναι η λαβή «χειραψίας» ή αλλιώς “hand-shake”, με τη ρακέτα να βρίσκεται σε θέση «L» με τον πήχη.

Για άλλη μια φορά, η καλύτερη θεραπεία είναι η ξεκούραση, ο πάγος και τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα, ενώ και οι συμβουλές προπονητή μπορεί επίσης να βοηθήσουν σημαντικά στη μείωση αυτού του τραυματισμού που επανέρχεται.

Πόνος στην πλάτη και στη μέση

Υπερβολική λόρδωση

Ο πόνος στη μέση φαίνεται να σχετίζεται με μια υπερβολικά τοξωτή ή σε λόρδωση στάση που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργειας κατά τη διάρκεια του “service”. Αυτή η πολύ έντονη κίνηση πιέζει τις μικρές αρθρώσεις και τους μαλακούς ιστούς της σπονδυλικής στήλης. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία παίκτες του τένις φαίνεται να έχουν συχνότερα έντονο πόνο στη μέση, λόγω προοδευτικής δυσκαμψίας και εκφυλιστικών ασθενειών, όπως η αρθρίτιδα.

Στροφή λεκάνης

Οποιαδήποτε κίνηση που περιέχει επαναλαμβανόμενη στροφή προς τη μία πλευρά μπορεί να προκαλέσει στροφή της λεκάνης. Η κατάσταση επιβαρύνεται όταν η στροφή περιλαμβάνει και κάμψη του κορμού, όπως για παράδειγμα το χτύπημα της μπάλας με κίνηση της ρακέτας από τη μία πλευρά στην άλλη. Τραυματισμός στην περιοχή μπορεί να γίνει από μία ξαφνική κακή κίνηση, η οποία περιέχει κάπως τον άνω κορμό να στρίβει προς τη μία μεριά παράλληλα με κάμψη στη μέση, παραπάτημα και πτώση. Πιθανά συμπτώματα από τη στροφή λεκάνης μπορεί να είναι πόνος χαμηλά στη μέση, στην περιοχή του τετράγωνου οσφυϊκού μυός, πόνος στο γόνατο, που σχετίζεται με τη στροφή του κορμού και πόνος στο ισχίο.

Ένας φυσικοθεραπευτής μπορεί να σας συμβουλέψει, δίνοντάς σας ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης ειδικά σχεδιασμένο για την ενίσχυση των κοιλιακών και των μυών της πλάτης, καθώς και για την ενίσχυση της ευλυγισίας.

Πόνος στο γόνατο

Θεωρείται ως το πιο συχνό πρόβλημα μεταξύ των παικτών του τένις. Μιλάμε φυσικά για τον πόνο στο πρόσθιο γόνατο. Αυτό οφείλεται είτε σε χονδρομαλάκυνση (μαλάκωμα του χόνδρου) της επιγονατίδας είτε σε τενοντίτιδα, ειδικά στον επιγονατιδικό τένοντα. Οι επαγγελματίες και υψηλής κατηγορίας τενίστες φαίνεται να αντιμετωπίζουν αυτούς τους τραυματισμούς πιο συχνά από άλλους. 

Η θεραπεία του οξέος πόνου στο πρόσθιο γόνατο περιλαμβάνει το συνηθισμένο RICE (Rest, Ice, Compression and Elevation), αλλά συχνά χρειάζεται να συνοδεύεται από αντιφλεγμονώδη φάρμακα και ένα βραχύ πρόγραμμα ενδυνάμωσης του γόνατος για την ενδυνάμωση του εσώτερου τετρακεφάλου μυός στο μηρό.

Τραυματισμοί γάμπας και αχίλλειου τένοντα

Την κοινή υποκείμενη αιτία για τους τραυματισμούς τόσο των μυών της γάμπας όσο και του αχίλλειου τένοντα αποτελεί ένας σφιγμένος μυς του συμπλέγματος μυ της γάμπας και του αχίλλειου τένοντα. Μια ξαφνική υπερφόρτωση από την ώθηση του ποδιού σας ενώ το πόδι σας είναι πλήρως τεντωμένο είναι η συνήθης αιτία τραυματισμού. Επίσης, η “αχίλλειος τενοντίτιδα” περιλαμβάνει φλεγμονή του αχίλλειου τένοντα ως αποτέλεσμα υπερβολικής χρήσης του.

Για τη θεραπεία της αχίλλειας τενοντίτιδας, συστήνεται η μείωση του χρόνου παιχνιδιού, η λήψη αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, η χρήση πάτων ανύψωσης της φτέρνας στα παπούτσια σας, καθώς και προσεκτικό stretching των μυών της γάμπας με το πόδι σας τεντωμένο.

Διαστρέμματα αστραγάλου

Τα διαστρέμματα των εξωτερικών συνδέσμων του αστραγάλου είναι κοινά στο τένις. Μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο επιλέγοντας παπούτσια που είναι ειδικά σχεδιασμένα για τένις και που έχουν σημαντική στήριξη ενσωματωμένη στον εξωτερικό του παπουτσιού.

Η πιο αποτελεσματική θεραπεία για τα διαστρέμματα του αστραγάλου είναι το RICE για 24 έως 36 ώρες, μετά το περπάτημα με κατάλληλη στήριξη στον αστράγαλο. Εάν το πρήξιμο, ο πόνος και οι μώλωπες είναι σοβαροί, επισκεφθείτε το γιατρό σας.

Ακόμη και μετά το πιο μικρό διάστρεμμα, συνιστάται κάποιο είδος σταθεροποιητικής στήριξης στον αστράγαλο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού για έως και 6 εβδομάδες.

Δάχτυλο του τένις

Το “δάχτυλο του τένις” ή στα αγγλικά ως συνηθίζεται “tennis toe” μπορεί να εμφανιστεί καθώς τα δάχτυλα των ποδιών συγκρούονται με το μπροστινό μέρος των παπουτσιών σας. Το δάκτυλο του τένις είναι ουσιαστικά μια αιμορραγία κάτω από το νύχι του ποδιού που μπορεί να είναι αρκετά επώδυνη. 

Αποφύγετε έναν τέτοιο τραυματισμό, κρατώντας τα νύχια των ποδιών σας κοντά και φορώντας παπούτσια που παρέχουν επαρκή χώρο στα δάχτυλα.

Γνωρίζετε ότι:

Ο συνδυασμός της φυσικοθεραπείας και του βιοϊατρικού βελονισμού μπορεί να βοηθήσει σε ένα ευρύ φάσμα μυοσκελετικών και νευρολογικών διαταραχών καθώς και στην αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου.

Η Σουζάνα Λουκογιαννάκη εξηγεί πως συνδυάζεται η φυσικοθεραπεία και ο βιοϊατρικός βελονισμός