Blog

Πώς αντιμετωπίζεται φυσικά ο Μυϊκός Πόνος (μυαλγία);

Μυαλγία

Ο πόνος στους μύες ή μυαλγία είναι κάτι πού οι περισσότεροι έχουν βιώσει  σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Μπορεί να εμφανιστεί σε οποιονδήποτε μυ του σώματος, να είναι περιορισμένος σε μία ομάδα μυών ή να εξαπλώνεται σε πολλαπλές μυϊκές ομάδες.

Η μυαλγία μπορεί να διακριθεί σε δύο κατηγορίες: Την κατηγορία του μυϊκού πόνου από υπερβολική χρήση των μυών και την κατηγορία του μυϊκού πόνου από λοίμωξη στους μαλακούς ιστούς ή εξαιτίας διαφόρων φλεγμονωδών καταστάσεων.

Τυπικό παράδειγμα της πρώτης κατηγορίας είναι το λεγόμενο “πιάσιμο” μετά από άσκηση ή έντονη σωματική προσπάθεια. Ο μυϊκός πόνος που οφείλεται σε υπερβολική προσπάθεια εντοπίζεται κυρίως σε μία περιοχή τοπικά ή να διαχέεται σε πολλές περιοχές του σώματος λογω γενικής κόπωσης. Στην περίπτωση που το αίτιο είναι η κόπωση ή μυϊκός σπασμός λόγω προσπάθειας, η χαλάρωση, η ζέστη τοπικά και η μάλαξη συνήθως βοηθούν και μετά από λίγες ώρες ή μέρες τα συμπτώματα υποχωρούν.

Στην δεύτερη κατηγορία ο μυϊκός πόνος οφείλεται σε κάποιο παθολογικό αίτιο και εμφανίζεται σαν τοπικός ή διάχυτος. Μπορεί να προκληθεί από λοίμωξη στους μαλακούς ιστούς ή εξαιτίας διαφόρων φλεγμονωδών καταστάσεων. Τα συμπτώματα μπορεί να είναι έντονα  ή  ήπια, ανάλογα με τα αίτια που τα προκαλούν, και συνήθως εκδηλώνονται  σαν οίδημα, διαρκής πόνος, ευαισθησία και ερυθρότητα. 

Η φυσικοθεραπεία είναι  φυσικός τρόπος αντιμετώπισης της μυαλγίας και δεν στοχεύει μόνο στα συμπτώματα του πόνου, αλλά και στις αιτίες. 

Για τις περιοχές που εμφανίζεται  αδυναμία και  δυσκαμψία εφαρμόζονται  ασκήσεις καθώς και  χρήση φυσικών μέσων, για την χαλάρωση του μυϊκού σπασμού και την επούλωση των ιστών.

Ο βελονισμός  επίσης ανακουφίζει τον μυϊκό πόνο με διάφορους τρόπους όπως η απελευθέρωση ορμονών, των ενδορφινών,  που δρουν σαν φυσικά παυσίπονα και ανακουφίζουν  ταυτόχρονα από το στρες. 

Οι ασκήσεις διάτασης και ενδυνάμωσης που γίνονται στο σπίτι έχουν ιδιαίτερη σημασία για τη θεραπεία των περισσότερων προβλημάτων, καθώς για να αποτραπεί η επανεμφάνιση του πόνου χρειάζεται ολιγόλεπτη καθημερινή εξάσκηση, ώστε να επανεκπαιδευτούν  και να χαλαρώσουν οι μύες.

Οι ασθενείς που λαμβάνουν θεραπεία με φάρμακα για τον πόνο μπορούν σε συνεννόηση με τον ιατρό τους, να προσαρμόσουν τη δόση των φαρμάκων τους, ανάλογα με τα αποτελέσματα της θεραπείας.  

Μία πολύ ποιοτική μελέτη από μια διεθνή ομάδα εμπειρογνωμόνων έδειξε ότι ο βελονισμός παρέχει ανακούφιση από πολλές  μορφές πόνου. Η ομάδα συγκέντρωσε τα αποτελέσματα 29 μελετών στις οποίες συμμετείχαν σχεδόν 18.000 συμμετέχοντες. Συνολικά, ο βελονισμός ανακούφισε  τα επίπεδα του πόνου κατά περίπου 50%. Τα εντυπωσιακά αυτά αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στο Archives of Internal Medicine.

Η ιατρός Δρ. L. Chen, αναισθησιολόγος, ειδικός στην θεραπεία του πόνου και στο βελονισμό, στο συνεργαζόμενο με το Harvard ,Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης αναφέρει ότι  το όφελος του βελονισμού είναι σαφές και οι επιπλοκές και οι πιθανές ανεπιθύμητες ενέργειες του βελονισμού είναι χαμηλές, σε σύγκριση με τη φαρμακευτική αγωγή.

Η μυαλγία είναι μία συχνή πάθηση. Η αντιμετώπιση του πόνου και η απλή καθημερινή εξάσκηση που συστήνεται από τους φυσικοθεραπευτές, έχει βοηθήσει στην γρήγορη και σταθερή αποκατάσταση, ακόμα και στην αποτροπή επεμβατικών θεραπειών. Στην αντιμετώπιση της  μυαλγίας η συμβολή της φυσικοθεραπείας στην διατήρηση της κινητικότητας και της καλής υγείας αποδεικνύεται πολύτιμη.

Top