Blog

9 αλήθειες για την τενοντοπάθεια που πρέπει να γνωρίζετε!

τενοντοπάθεια

Σαν ασθενείς, πολλά είναι αυτά τα οποία δεν γνωρίζουμε για την τενοντίτιδα. Υπάρχουν, όμως, μερικές αλήθειες που θα πρέπει να κατανοούμε.

  1. Η τενοντίτιδα δε βελτιώνεται με την ξεκούραση, απλώς συμβάλει στην παροδική υποχώρηση του πόνου, ο οποίος, όμως, και επιστρέφει όταν επανέλθετε στις φυσικές σας δραστηριότητες. Αυτό συμβαίνει, διότι η ξεκούραση από μόνη της δεν συμβάλει με κάποιο τρόπο στην αύξηση της αντοχής των τενόντων. 
  2. Αν και υπάρχουν κάποια φλεγμονώδη βιοχημικά στοιχεία και κύτταρα, τα οποία εμπλέκονται στην πάθηση των τενόντων, η τενοντίτιδα δε θεωρείται παρόλα αυτά μια κλασική φλεγμονή. Τα αντιφλεγμονώδη μπορεί να βοηθήσουν, εάν έχετε πολύ υψηλά επίπεδα πόνου, αλλά δεν είναι σαφές ποια επίδραση έχουν στα πραγματικά κύτταρα και την παθολογία.
  3. Η τενοντίτιδα μπορεί να προκληθεί από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Κύριος παράγοντας θα μπορούσε να είναι μια ξαφνική αλλαγή σε ορισμένες δραστηριότητες – αυτές οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν: 1) εκείνες που απαιτούν την αποθήκευση ενέργειας στους τένοντες (δηλαδή περπάτημα, τρέξιμο, άλμα) και 2) φορτία που συμπιέζουν τον τένοντα. Μερικοί άνθρωποι έχουν προδιάθεση λόγω της κατασκευής του σώματός τους (π.χ. κακή μυϊκή ικανότητα ή αντοχή) ή λόγω οργανικών παραγόντων (π.χ. ηλικία, εμμηνόπαυση, αυξημένη χοληστερόλη, αυξημένη ευαισθησία στον πόνο κ.λπ.). Τα άτομα με προδιάθεση μπορεί να αναπτύξουν πόνο στον τένοντα ακόμη και με μικρές αλλαγές στη δραστηριότητά τους.
  4. Η άσκηση είναι η πιο τεκμηριωμένη θεραπεία για την τενοντίτιδα – στους τένοντες πρέπει να ασκείται πίεση προοδευτικά, έτσι ώστε να μπορούν να αναπτύξουν μεγαλύτερη ανοχή στα φορτία πίεσης που πρέπει να αντέξει ένα άτομο στην καθημερινή του ζωή. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων (αλλά όχι σε όλες) η τενοντίτιδα δε θα βελτιωθεί χωρίς αυτό το πολύ σημαντικό κίνητρο.
  5. Η τροποποίηση του φορτίου πίεσης είναι σημαντική για τη διευθέτηση του πόνου στον τένοντα. Αυτό συνεπάγεται συχνά μείωση (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) του υπερβολικού φορτίου πίεσης στον τένοντα, το οποίο προκαλεί συμπίεση και αποθήσευση ενέργειας. 
  6. Το γεγονός, ότι δεν έχετε εμφανίσει πόνο δε σημαίνει απαραίτητα, ότι δεν πάσχετε από τενοντίτιδα. Επίσης, σε περίπτωση που σας έχουν ενημερώσει, ότι η κατάστασή σας είναι «σοβαρή τενοντοπάθεια», αυτό δε σημαίνει απαραίτητα, πως δε θα βελτιωθεί. Επιπλέον, γνωρίζουμε ότι ακόμη και με την καλύτερη θεραπεία (άσκηση, ενέσεις κ.λπ.) η παθολογία δεν είναι πιθανό να αντιστραφεί στις περισσότερες περιπτώσεις. Ως εκ τούτου, οι περισσότερες θεραπείες στοχεύουν στη βελτίωση του πόνου και της λειτουργικότητας, παρά στην επούλωση των ιστών, αν και το τελευταίο εξακολουθεί να είναι υπό εξέταση.
  1. Η τενοντίτιδα σπάνια βελτιώνεται μακροπρόθεσμα με μόνο παθητικές θεραπείες όπως μασάζ, θεραπευτικό υπέρηχο, ενέσεις, θεραπεία με κρουστικά κύματα κ.λπ. Η άσκηση είναι συχνά το κλειδί για την βελτίωση και οι παθητικές θεραπείες είναι συμπληρωματικές. Ιδιαίτερα θα πρέπει να αποφεύγονται οι πολλαπλές ενέσεις, καθώς αυτό συχνά αποφέρει λιγότερα επιθυμητά αποτελέσματα.
  1. Η άσκηση θα πρέπει να εξατομικεύεται και να διαμορφώνεται αναλόγως τον πόνο που αισθάνεται το κάθε άτομο. Θα πρέπει να υπάρξει προοδευτική αύξηση του φορτίου πίεσης, ώστε να καταστεί δυνατή η αποκατάσταση της λειτουργίας, αλλά και η μείωση του πόνου.
  1. Η τενοντίτιδα αποκρίνεται πολύ αργά στην άσκηση. Πρέπει να έχετε υπομονή, να βεβαιωθείτε ότι η άσκηση που επιλέξατε είναι η σωστή για εσάς και ότι την εκτελείτε σωστά, αλλά και να μην υποκύψετε στον πειρασμό για «συντομεύσεις» όπως ενέσεις και χειρουργική επέμβαση πριν αυτές κριθούν απολύτως αναγκαίες.

Παρακαλούμε λάβετε υπόψη σας, ότι τα παραπάνω συνιστούν γενικές αρχές και υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες μέθοδοι αντιμετώπισης, συμπεριλαμβανομένων των ενέσεων και της χειρουργικής επέμβασης είναι κατά περίπτωση κατάλληλες για τη διαχείριση της τενοντίτιδας.

Πηγή:

Top